بلاگ, یخچال ویترینی

یک رستوران به چه یخچال‌هایی نیازمند است؟

مستر سرما

 اگر می‌خواهید یک رستوران یا کترینگ راه‌اندازی کنید، باید در نظر داشته باشد که یک رستوران نسبت به یک آشپزخانه به تجهیزات بیشتری احتیاج دارد. معمولاً این تجهیزات به‌صورت صنعتی تولید می‌شوند و مخصوص این کار به فروش می‌روند. برای راه‌اندازی رستوران یا کترینگ، علاوه بر اجاق‌گاز و فر که جزء وسایل ضروری هستند، به وسائل دیگری نیز احتیاج است.

در ادامه این مقاله لیستی از این تجهیزات لازم معرفی شده است که اگر یکی از آن‌ها نباشد، در روند پخت‌وپز و تهیه روزانه غذا اختلال ایجاد می‌کند. برای آماده‌کردن آشپزخانه رستوران خود، وسائلی را که به هم مرتبط هستند را از یک برند مشخص بخرید.

هر نوع ماده غذایی، به نگهداری مخصوص خود احتیاج دارد. مثلاً گونی‌های برنج را نباید در محیط اصلی آشپزخانه گذاشت، چرا که رطوبت و گرمای بسیار زیادی دارد. سبزی‌های یخ‌زده، در فضا و دمای متفاوت از گوشت و مرغ نگهداری می‌شوند.

گوشت و مرغ هم باید در یخچال‌های صنعتی و یا سردخانه باشند. برای کامل‌کردن و راه‌اندازی رستوران، چند نوع یخچال و فریزر طراحی و ساخته شده‌اند. برای مثال، یخچال‌هایی که بزرگ و صنعتی هستند و از سیستم سرمایشی قوی برخوردارند، در مکانی کاملاً جداگانه قرار می‌گیرند.

 یخچال‌های داخلی، مثل یخچال ویترینی، برای نگهداری‌کردن از مواد آمده شده روزانه، بسیار مناسب هستند. همچنین یخچال‌های کوچک با درب بالا و فریزر میز کاری، در رستوران‌ و فست‌فودها کاربرد بسیار زیادی دارند. لازم به ذکر است که به‌غیراز یخچال‌ها، تجهیزات دیگری برای نگهداری از مواد فاسد نشدنی، مثل سبزیجات خشک، حبوبات و… وجود دارد که به انبار خشک نیاز دارند. این انبار با استفاده از قفسه‌های ایستاده و زمینی، برای جداسازی و دسته‌بندی مواد اولیه متفاوت، استفاده می‌شوند. حتی یخچال­های صنعتی وجود دارند که بدون فن و موتور هستند و یخچال خشک نام دارند که شما به راحتی می­توانید به عنوان یک انباری کاربردی از آن استفاده کنید.

تجهیزات آماده‌سازی رستوران

انتقال‌دادن مواد غذایی از قسمت نگهداری، و آماده‌کردن آن‌ها برای پخت، دومین مرحله کار است. شما در این مرحله به تجهیزات آماده‌سازی رستوران نیاز دارید. این تجهیزات شامل اره استخوان بر، میکسر کباب، خلال کن صنعتی، چرخ‌گوشت صنعتی، پاتیل خیساندن برنج و… است.

همچنین لوازمی مثل تخته کار، تخته میز، انواع و اقسام ساطور و کارد، جزء وسایل لازم و ضروری این بخش است. اگر از تجهیزات آماده‌سازی مناسبی استفاده کنید، باعث می‌شود سرعت آماده‌سازی مواد اولیه بیشتر شود.

سیستم تهویه

این سیستم دارای دستگاه سانتریفیوژ، اگزوفن­ها و انواع هود است. درصورتی‌که سیستم تهویه مناسب باشد، باعث سلامت و بالارفتن عملکرد کاری پرسنل می‌شود. برای انتخاب سیستم تهویه مناسب، مواردی مثل مساحت آشپزخانه، تعداد و نوع تجهیزات آشپزخانه، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر این اطلاعات را داشته باشید، می‌توانید دستگاه سانتریفیوژ قدرتمند و هود مرکزی و یا دیواری با متراژ موردنیاز خود خریداری کنید که هم یک سیستم تهویه مناسبی دارید و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید.

تجهیزات پخت رستوران

درست است که تجهیزات پخت رستوران، یکی از اصلی­ترین اجزای آشپزخانه است؛ ولی نحوه چیدمان درست و محل قرارگرفتن تجهیزات پخت، نقش خیلی مهمی در سرعت عملکرد پرسنل دارد. مثلاً دستگاه سرخ‌کن سیب‌زمینی نباید در کنار اجاق پلوپز و دم کن برنج باشد. می‌بایست تجهیزات پخت رستوران، زیر هود باشند چرا که بخار آب، دود و بخار روغن به‌طرف دستگاه سانتریفیوژ و اگزوز فن‌های تعبیه شده می‌روند. این فرایند باعث می‌شود، هوای آشپزخانه به طور کامل تهویه شود. تجهیزات پخت رستوران بسته به مقدار خروجی غذا، منوی غذا و اندازه آشپزخانه تولید می‌شوند. برای آشپزخانه‌های کوچک، می‌توان از کباب‌پز سنتی، کباب‌پز تابشی و اجاق پلوپز استفاده کرد و برای آشپزخانه‌هایی که بزرگ هستند، می‌توان از کباب‌پز اتوماتیک، پاتیل سرخ‌کن، دیگ دوجداره برنج و دیگ دوجداره خورشت پز استفاده کرد.

آماده‌کردن سفارش غذا

طراحی، دیزاین و بسته‌بندی غذایی در جذب‌کردن مشتری تأثیر بسیار بالایی دارد. علاوه بر اینکه باید سلیقه و مهارت در طراحی غذا داشته باشید، باید تجهیزات مناسب غذا را هم داشته باشید. مثلاً میز دورچین می‌تواند در جذب‌کردن مشتری، کار شما را آسان‌تر کند. از دیگر مواردی که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد، استفاده‌کردن از ظروف مناسب و بهداشتی، دستگاه‌های بسته‌بندی وکیویم است.

راه‌اندازی رستوران با هر نوع منوی غذایی

اگر قصد دارید راه‌اندازی رستوران را آغاز کنید و با ارائه‌کردن منوی غذایی مناسب، مشتری‌های خود را جذب کنید، به تجهیزات و ابزار مناسبی نیاز دارید. در واقع، نوع منوی غذایی یکی از مهم‌ترین عواملی است که در راه‌اندازی و تجهیز رستوران نقش اساسی دارد. برنج، فست‌فود، غذای خانگی و یا رستوران‌هایی با منوی غذای دریایی، جزء لیست منوی غذایی هستند. هرکدام از این منوها تجهیزات مخصوص به خود را دارند. ولی امکاناتی وجود دارند که باید در تمام مراحل راه‌اندازی و تجهیز رستوران‌ها به­کار گرفته شوند.

مستر سرما

مستر سرما

تجهیزات آماده سازی رستوران به صورت کلی :

در بخش آماده‌سازی، کارهایی که برای آماده‌کردن مواد اولیه جهت پخت غذا لازم است انجام می‌شود. باتوجه‌به منوی غذایی و ظرفیت رستوران، مواد اولیه با مقدار مشخص در این بخش توسط پرسنل رستوران آماده می‌شوند. کارهایی از قبیل: پوست کندن سیب‌زمینی و پیاز، خلال کردن سیب‌زمینی، هویج و …  خردکردن سبزی، پاک‌کردن برنج. تجهیزات اصلی و پرکاربردی که در این بخش وجود دارند به‌صورت کلی شامل لیست زیر می‌شوند. (برای راه اندازی کترینگ به غیر از یخچال‌ها نیاز به چندین محصول دیگر دارید که در ادامه ذکر شده است):

  • چرخ‌گوشت صنعتی
  • خلال کن (اسلایسر صنعتی)
  • پاتیل خیساندن برنج
  • دستگاه خمیرگیر و میکسر
  • دستگاه سبزی‌خردکن صنعتی
  • میز کار استیل
  • میز دورچین
  • میز کباب کشی
  • میز خمیر و وردنه
  • میز سالاد بار
  • میز برنج پاک کنی
  • اره استخوان بر
  • تخته کار چوبی
  • دستگاه یخ‌ساز صنعتی
  • گاری حمل بار و دیگ

نکاتی که باید در هنگام آوردن یخچال رستوران رعایت شود

١- مضرات محیط اطراف غیرمنطبق با دستگاه

محیط اطراف یخچال، بر چگونگی عملکرد آن تأثیر به­سزایی دارد. خیلی مهم است که از سفارش تجهیزات همخوان با محیط اطمینان کافی را داشته باشید. چرا که هر نوع از تجهیزات خنک‌کننده، غذا را سرد نگه می‌دارند؛ ولی هرکدام از آن‌ها برای محیط مخصوص خود طراحی و ساخته شده‌اند.

٢- مقصد نهایی

زمانی که قصد خرید یخچالی برای رستوران را دارید، از محیطی که یخچال به آن وارد می‌شود اطمینان حاصل کنید. مثلاً درصورتی‌که محصولات خانگی از کانزاس به میامی انتقال داده می‌شود، می‌بایست دقت کنید که مقصد نهایی و جایگاه همیشگی آن‌ها میامی است پس به همین دلیل باید شرایط محیطی را در نظر بگیرید. همچنین فروشنده باید اطلاعات کامل را در مورد دستگاه به شما بدهد و شرایط محیطی قابل‌ تحمل دستگاه را هم به شما بگویید.

٣- مکان درست

تجهیزات و دستگاه‌هایی که خریدید در آشپزخانه قرار می‌گیرند. یخچالی که در آشپزخانه در کنار فر پیتزا با دمای ٩٠ درجه قرار می‌گیرد، قطعاً به‌خوبی یخچالی که در اتاق استراحت یک شرکت است، کار نمی‌کند. تا جایی که امکان دارد واحد سرمایشی و خنک‌کننده را از بقیه دستگاه­ها و تجهیزات آشپزخانه دور نگه دارید چرا که باعث می‌شود از خرابی دستگاه در اثر گرمایش بیش از حد جلوگیری شود.

۴- تصمیم عاقلانه بگیرید.

همان‌طور که قبلاً گفته شد باید فروشنده تمامی ویژگی‌ها و عوامل محیطی متناسب با دستگاه را، قبل از خرید آن به شما بگویید. سفارش‌ دادن محصولی نامناسب و خرید آن، بسیار عذاب‌آور است؛ چون که بعدها باید دائماً با بخش سرویس تماس بگیرید یا اینکه محصول دیگری را خریداری کنید. این وظیفه مشاوران فروش و مدیران است که باید قبل از خرید محصول، اطلاعات لازم را به شما بدهند.

مستر سرما

مستر سرما

جمع بندی:

در این مقاله از وب سایت رسمی مستر سرما برای انتخاب درست و اصولی یخچال برای کترینگ‌ها یا رستوران‌ها گفته شد که با در نظر گرفتن ویژگی‌های یخچال‌ها و محیط مورد استفاده شما، میتواند انتخاب شما متفاوت باشد، از این رو به شما پیشنهاد میکنیم که برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید هرگونه یخچال صنعتی برای رستوران یا کترینگ خود با کارشناسان مستر سرما در تماس باشید.

مقالات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *