بلاگ

سیر تا پیاز تاریخچه یخچال صنعتی از قدیم تا به امروز 

امروزه یخچال‌های صنعتی بسیاری نظیر یخچال پرده هواو یخچال ایستاده نسل نوینی از یخچال‌های صنعتی محسوب می‌شوند که توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای در کسب‌وکارهای موفق به دست آورند. همان گونه که می‌دانید نگهداری از مواد غذایی فسادپذیر و برخی داروها به‌صورت گسترده و صنعتی، نیاز به سیستم‌ها و دستگاه‌های پیشرفته‌ای دارند که بتوانند دمای محیط را به‌صورت ثابت نگهداری کنند تا افراد بتوانند مواد غذایی فسادپذیر و دیگر موادی که به‌سرعت از بین می‌رود را برای مدت طولانی‌تری به‌صورت تازه نگهداری کنند. حال سؤالی که شاید ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کند این است که این دستگاه‌ها و سیستم‌ها از چه زمانی وارد زندگی بشر شده و چگونگی عملکرد آن توانسته راه را برای افراد آسان‌تر کند.

از همین رو ما در این مطلب قصد داریم شما همراهان عزیز را با تاریخچه یخچال‌های صنعتی، چگونگی ورود این نوع سیستم‌ها به ایران و اولین یخچال‌ها در ایران آشنا کنیم. لطفاً تا پایان مطلب با ماه همراه باشید.

اولین یخچال بشری و اولین یخچال صنعتی ساخته شده در جهان

یخچال‌های طبیعی

همان­گونه که می‌دانید پیش از اختراع خنک‌کننده‌های امروزی بسیاری از افراد به‌منظور خنک نگه‌داشتن و جلوگیری از فاسدشدن مواد غذایی از برف و یخ استفاده می‌نمودند. عموماً آن­ها درون سردآب‌ها یا حفره‌های درون زمین مقدار قابل‌توجهی یخ و برف را ذخیره می‌کردند و مواد غذایی فسادپذیر را درون این حفره نگهداری می‌کردند. البته برخی دیگر از چاه‌ها، چشمه‌ها و غارهای زیر زمینی به‌منظور نگهداری از مواد غذایی استفاده می‌نمودند.

اولین یخچال‌های ساخت بشر

طرح اولیه یخچال‌های امروزه در سال 1805 توسط فردی به نام اولیور اوانز ارائه شد و پس از آن، افراد بسیار دیگری نظیر جاکوب پرکینز اولین یخچال‌های ساخته شده توسط بشر را به کمک چرخه تراکم گاز اتر اختراع کردند. البته اختراع یخچال به همین‌جا ختم نشد و به فاصله ساله‌های 1841 تا 1892 اقدام به تکمیل و اختراع یخچالی کاربردی نمودند. بااین‌حال تمامی یخچال‌های تولید شده در این سال‌ها به‌منظور خنک نگه‌داشتن مواد غذایی، از گازهای خطرناک و سمی متیل کلرید، آمونیاک و دی‌اکسید گوگرد استفاده نمودند. از همین رو بسیاری از شرکت‌های جهان اقدام به تحقیقاتی مشترک برای یافتن روشی کم‌خطرتر به‌منظور سردکردن مواد غذایی کردند. اولین نمونه یخچال امروزی توسط شرکت جنرال‌الکتریک در سال 1915 تولید گردید و تا سال 1920 تعداد این دستگاه در آمریکا به 200 عدد رسید.

اولین یخچال صنعتی جهان نظیر یخچال پرده هوا و یخچال ایستاده

اولین یخچال صنعتی جهان در سال 1803 توسط مخترعین فرانسوی همچون گیوم کارمیشل و نیکولاس کلابورن توسعه یافت. این یخچال برای نگهداری مواد غذایی در دمای پایین‌تر از دمای اتاق طراحی شده بود. این نوع یخچال از ترکیب یک سیستم جریان هوا به داخل یک اتاق ایزوله شده، همراه با فضای خالی برای نگهداری یخ و بلوک‌های یخ ساخته شده بود. درون این سیستم جریان هوا از طریق یک سیستم گردش هوای خنک ایجاد شده توسط یک محرک مکانیکی که با دست چرخانده می‌شد، جابه جا می­شد. به دلیل پیچیدگی ساختاری و هزینه بالای تولید، تعداد محدودی از این نوع یخچال در سال‌های اولیه تولید گردید؛ اما در سال‌های بعد، با پیشرفت تکنولوژی و توسعه یخچال‌های خانگی، یخچال‌های صنعتی امروزی نظیر یخچال پرده هوا ویخچال ایستاده نیز به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارهای نگهداری مواد غذایی در صنایع غذایی و فروشگاه‌ها، مورداستفاده قرار گرفتند.

ورود یخچال به ایران

اولین یخچال 45 سال پس از تولید آن در جهان یعنی سال 1339 شمسی وارد ایران شد. راه‌اندازی خط تولید این محصول 4 سال زمان برد و نخستین تولید دستگاه‌های خنک‌کننده در کارخانه فیلور، راه‌اندازی و نخستین یخچال داخلی عرضه گردید. این کارخانه متشکل از دو کارخانه فیلکوی آمریکا و هوور انگلیس بود و توانست با مونتاژ قطعات این دو کارخانه نخستین یخچال‌های برقی را روانه بازار ایران کند. این یخچال‌ها در ابتدا مختص مصارف خاصی بودند و بیشتر در بخش‌هایی مانند داروسازی مورداستفاده قرار می‌گرفتند. در دهه‌های بعد، یخچال‌های خانگی و سپس یخچال‌های صنعتی نظیر انواع یخچال پرده هوا و یخچال ایستاده به‌صورت گسترده در ایران مورداستفاده قرار گرفتند و به یکی از اصلی‌ترین ابزارهای نگهداری مواد غذایی در صنایع غذایی و فروشگاه‌ها تبدیل شدند.

اولین یخچال ساید ایران

پس از ورود و تولید یخچال‌های خانگی و صنعتی در ایران و تبدیل‌شدن این دستگاه به یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین ابزار هر آشپزخانه‌، دیگر یخچال‌های کوچک جوابگوی نیاز مشتری نبودند. چراکه عموماً فضای داخلی این‌گونه یخچال‌ها بسیار کم و تعداد محدودی از مواد فسادپذیر را در خود جای می‌دادند. از همین رو شرکت‌های تولیدکننده این محصول تصمیم به انقلابی جدید در این صنعت زدند. متأسفانه منابع دقیقی در مورد اولین یخچال ساید (یخچال‌های دو درب) تولید شده در ایران وجود ندارد و نمی‌توان به طور دقیقی در این مورد اعلام نظر نمود.

بااین‌حال می‌توان گفت در دهه 1960 میلادی یخچال‌های ساید به‌عنوان نوعی از یخچال‌های خانگی، در ایران پس از ورود یخچال‌های خانگی به بازار وارد شدند و در سال‌های بعد شرکت‌های داخلی به تولید و عرضه این نوع یخچال‌ها پرداختند. در این نوع یخچال دو درب مجزا یکی برای فریزر و دیگری برای یخچال وجود دارد. این طراحی علاوه بر آنکه زیبایی منحصربه‌فردی را به آشپزخانه می‌دهد، باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی و در پی آن افزایش کارایی و طول عمر نیز می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب ما به‌صورت خلاصه در خصوص تاریخچه یکی از پرکاربردترین محصولات و تجهیزات خانگی و صنعتی یعنی یخچال و فریزر صحبت کردیم. همان گونه که مطالعه کردید برای‌آنکه یخچال‌های امروزی به دست ما برسند افراد بسیاری به‌صورت شبانه‌روز دست به تحقیق و اختراع زده‌اند تا توانسته‌اند زندگی را برای تمامی افراد جامعه آسان کنند.

البته نگاه و دید افراد در جامعه تنها به‌صورت فردی نیست و در نگاه کلان داشتن سیستم و تجهیزاتی که بتواند سرمایه افراد در کسب‌وکارهایی که با مواد فسادپذیر سروکار دارند نیز در اولویت قرار گرفته است. از همین رو امروزه شرکت‌های تولیدکننده بسیاری در این حوزه اقدام به تولید یخچال‌هایی نظیر یخچال پرده هوا و یخچال ایستاده کرده‌اند تا بتوانند علاوه بر فروش و سوددهی بهتر خود در کنار کسب‌وکارهای موفق جهان، حضور و نقش مؤثری را ایفا کنند. از همین رو شما همراهان عزیز نیز می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت مستر سرما با مشاوره با کارشناسان مربوطه در ارتباط باشید و محصول موردنظر خود را خریداری فرمایید. کارشناسان متخصص و زبده ما بهترین ایده‌ها و نظریات خود را در این زمینه در اختیار شما قرار خواهند داد و شما را در این راه راهنمایی خواهند کرد.

مقالات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *