بلاگ, یخچال ویترینی

هرآنچه باید از یخچال‌های ویترینی بدانید.

مستر سرما

یخچال­های ویترینی یکی از پرکاربردترین تجهیزات در فروشگاه‌ها و مغازه‌های مواد غذایی هستند. احتمالاً با وارد شدن به فروشگاه یا مغازه، چندین یخچال ویترینی را مشاهده کرده باشید؛ بله همین طور است. این مدل از یخچال‌ها قدرت بالایی در محافظت از فاسد شدن مواد غذایی دارند و ظاهر مرتب و شیک­تری به دکوراسیون داخلی فروشگاه یا مغازه می‌دهند. البته در گذشته برای محافظت از فاسد شدن مواد غذایی از یخچال‌های ساده و یا یخچال­های خوابیده استفاده می‌شد که از کارآیی خوبی نیز برخوردار بودند اما با گسترش و بزرگ­تر شدن فضای فروشگاه‌ها و مغازه‌ها، برخی از انواع یخچال‌های ویترینی روی کار آمدند که علاوه بر اینکه ظاهر زیبا‌تری به دکوراسیون داخلی می‌دهد از جهتی نیز انتخاب نوشیدنی، بستنی و یا هر نوع ماده غذایی را، برای مشتری آسان­تر کرده است که راحت‌تر مواد غذایی مورد نظر خود را انتخاب کند.

یخچال­های ویترینی دو درب یا چند درب، طراحی زیباتری نسبت به یخچال­های ساده­تر دارند. از طرفی دارای فضای بزرگتری نیز برای نگهداری از مواد غذایی هستند و همچنین با قدرت بالاتری از فاسد شدن مواد غذایی، جلوگیری می‌کنند. با توجه به کارآیی یخچال‌های ویترینی در فروشگاه‌ها و مغازه‌های مواد غذایی، ما در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع یخچال‌های ویترینی و همچنین مزایای این مدل از یخچال‌ها، بپردازیم و در پیرامون انتخاب این مدل از یخچال‌ها اطلاعات مفیدی را برای شما مخاطبین عزیز ارائه دهیم.

کاربرد یخچال ­های ویترینی

یخچال‌های ویترینی، طراحی ویژه و منحصربه‌فردی دارند و همین امر نیز موجب استفاده از این مدل یخچال‌ها، در نگهداری از مواد غذایی با قدرت بالاتری شده است. بدنه این یخچال‌ها از ورقه­های استینلس استیل، تولید شده است که عایق بندی آن نیز از جنس پلی یورتان است. البته این یخچال‌ها، بسته به کاربردهایی که دارند، دارای ابعاد و اندازه‌های مختلفی نیز هستند. البته یخچال‌های ویترینی از جمله یخچال‌های فروشگاهی هستند که کاربردهای متنوعی دارند و از آنها برای نگهداری مواد غذایی متنوع استفاده می‌شود. مواد غذایی همچون گوشت، مرغ، ماهی، انواع شیرینی­ها، ترشیجات و همچنین مواد بسته‌بندی، نیاز به مراقبت و نگهداری صحیح دارند. پس باید در دمای مناسب قرار بگیرند و همچنین از فاسد شدن نیز به دور باشند به همین دلیل استفاده از یخچال‌های ویترینی در مکان­هایی که با مواد غذایی سرو کار دارند، امری بسیار ضروری و مهم است.

یخچال ویترینی، مخصوص نگهداری گوشت و مرغ، یخچال ویترینی جهت عرضه انواع ترشیجات، یخچال ویترینی جهت عرضه و نمایش انواع شیرینی، یخچال ویترینی جهت عرضه انواع پیتزا، نمونه‌هایی از یخچال‌های ویترینی هستند که بسته به کاربردی که دارند، در ابعاد و اندازه‌های مختلف در فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار می گیرند. البته یخچال‌های ویترینی با ارتفاع کمتری که نسبت به سایر یخچال‌ها دارند، از نوردهی بالاتری برخوردار هستند و از طرفی دید کاملی نسبت به محصولات، به مشتریان میدهند. این مدل از یخچال‌ها، در مدل­های دو درب و چند درب شیشه‌ای طراحی و ساخته می­شوند که اغلب درب‌های آن­ها مدل کشویی دارند. در فروشگاه‌های بزرگتر، از یخچال‌های ویترینی در ابعاد و اندازه بزرگ­تر استفاده می‌شود و همچنین در سوپرمارکت‌ها نیز با توجه به فضای مکانی آن­ها از یخچال‌های ویترینی در ابعاد کوچکتر جهت نگهداری مواد غذایی استفاده می شود.

مستر سرما

مستر سرما

انواع یخچال­های ویترینی:

یخچال­ ویترینی دارای طیف وسیعی هستند. با پیشرفت تکنولوژی، همواره تولید کنندگان سعی می­کنند، یخچال­های صنعتی را تولید کنند که برای استفاده کاربران در رابطه با مواد غذایی، مناسب­تر باشد. این یخچال­ها که دارای ظاهری شیک و زیبا هستند از جنس استیل استنلس ساخته شده­اند که از زنگ زدگی و زشتی یخچال جلوگیری می­کند و موجب می­شود بتوان از این یخچال­ها برای مدت طولانی­تری استفاده کرد و شست­وشوی طبقات به راحتی صورت می­گیرد. از طرفی از شیشه­های سکوریت نشکن در درب­ها و بخشی از بدنه برخی از یخچال­های ویترینی، استفاده می­شود و درون آن­ها از روشنایی ال­ای­دی برخوردار است که موجب دقیق­تر دیده شدن کالا­ها توسط مشتریان می­شود. انواع یخچال­های ویترینی عبارتند از:

یخچال ویترینی روباز بدون درب:

این یخچال­ها نیز دارای طراحی منحصر به فردی هستند و طرفداران زیادی دارند. مواد غذایی درون آن تا مدت طولانی سالم و تازه باقی می­ماند. موتورهایی اصل، درون این یخچال­ها تعبیه شده است که شامل موتورهای مرکزی و موتورهای سرخود هستند. با توجه به ابعاد یخچال، قدرت این موتورها مشخص می­شود. این یخچال­ها خود شامل دو نوع یخچال رو باز خوابیده و یا وسط فروشگاهی و یخچال روباز ایستاده می­شوند.

یخچال ویترینی جزیره­ای:

از یخچال­های پرده هوا محسوب می­شوند که به دو صورت شیشه تخت و شیشه خم ساخته می­شوند. چون دارای دربی در جلو برا باز و بسته شدن هستند بنابراین برای محیط­های فروشگاهی مناسب­ترند. برای نگهداشتن سوسیس، کلباس و مواد پروتئینی از آن­ها استفاده می­شود. تنها عیب آن­ها این است که شیشه­ها سریعاً لکه می­گیرند.

مستر سرما

مستر سرما

یخچال ویترینی ایستاده:

یخچال های ویترینی ایستاده از پرکاربردترین نوع یخچال­ها ویترینی محسوب می­شوند و در انواع مختلف تک درب، دو درب، سه درب، چهار درب، شش درب ساخته می­شوند. اغلب در ابعاد 60 تا 120 سانتی متر ساخته می­شوند. امکان نصب استیکر هم بر روی آن­ها وجود دارد. درون این یخچال­ها از چراغ­های ال­ای­دی استفاده شده است که کالاهای درون یخچال را بهتر نشان می­دهد. به دلیل داشتن عایق فوم تزریق و شیشه­های دو جداره سکوریت، انرژی کمتری توسط این یخچال­ها مصرف می­شود.

یخچال ویترینی قنادی:

از این یخچال­ها برای نشان دادن شیرینی­ها و کیک­ها، استفاده می­شود و بیشتر قسمت­ها از شیشه ساخته شده­اند و یخچال­های مکعبی بهترین انتخاب برای این موارد هستند. شیشه­ها از جنس سکوریت و نشکن و بدنه از استیل استنلس است که برای جلوگیری از زنگ زدگی به کار گرفته شده است.

مستر سرما

مستر سرما

یخچال لبنیاتی:

طبقات این یخچال را نمی­توان جابجا نمود و درون یخچال ال ای دی است، جنس شیشه از سکوریت نشکن و بدنه و درب­ها از استیل استنلس است. درون آن از عایق تزریق فوم استفاده شده است که مانع از هدر رفتن انرژی و دما می­شود. آن­ها مواد لبنیاتی را به خوبی به مشتریان نشان می­دهد.

سایر یخچال­های ویترینی شامل یخچال قصابی، یخچال جگرکی، یخچال ویترینی کوچک و غیره می­شود که هرکدام با توجه به نیاز فروشگاه قابل سفارش هستند.

مزیت­های یخچال­های ویترینی

در گذشته از یخچال‌های ساده­تر جهت نگهداری از مواد غذایی استفاده می‌شد. اما این روزها با طراحی و تولید یخچال‌های ویترینی، دیگر جایی برای ماندن یخچال­های قدیمی در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها نیست. بلکه یخچال‌های ویترینی با کارآیی بالایی که دارند بهترین جایگزین برای یخچال‌های ساده هستند.

 این مدل از یخچال­ها با قدرت بالایی که در نگهداری از مواد غذایی دارند دارای مزیت‌های زیادی نیز هستند که عبارت اند از :

جابه‌جایی آسان

 جابه‌جا کردن یخچال‌های ویترینی به سهولت انجام می‌شود به این دلیل که دارای پایه‌های چرخ داری هستند که در فضای مغازه یا فروشگاه به راحتی قابل حمل هستند.

قدرت خوب سرماسازی

موتور به کار رفته در یخچال­های ویترینی، طراحی مدرن­تری دارند که با این قدرت بالایی که برای این موتورها طراحی شده، مدیریت دمای فریزر را راحت‌تر کرده است. دمای فریزرهای ویترینی با توجه به کاربرد آن، قابل تنظیم است.

نظافت یخچال

نظافت فضای درونی یخچال­های ویترینی یکی از معضلات همیشگی این یخچال‌ها به شمار می‌رود. موضوعی که در یخچال‌های ایستاده حل شده است. فضای بزرگ یخچال و درب‌هایی که کاملاً باز می‌شوند، نظافت یخچال را بسیار ساده کرده است

کاهش فضای مورد نیاز

یک یخچال ویترینی در ظرفیت برابر، جای کمتری نسبت به یک یخچال خوابیده می‌گیرد.

در دسترس بودن

با تغییر شکل خرید از فروشگاه‌ها، ظاهر یخچال­ها نیز دچار تغییر شده اند؛ که یخچال‌های ویترینی چون به راحتی در دسترس مشتریان قرار دارند، جایگزین خوبی برای یخچال­های قدیمی به شمار می‌روند.

خرید یخچال ویترینی

خرید یخچال ویترینی نیاز به دقت و در نظر گرفتن برخی از نکات مهم و ضروری دارد. در ابتدای خرید، شما باید هدفتان را از خرید یخچال ویترینی مشخص کنید و اینکه برای نگهداری از چه محصولاتی می خواهید یخچال ویترینی تهیه کنید. در ادامه خرید شما باید اندازه یخچال را در نظر بگیرید و با توجه به ظرفیت آن، اقدام به خرید کنید.

قدرت یخچال نیز، از جمله موضوعاتی است که در زمان خرید باید به آن توجه داشته باشید. به عنوان مثال اگر قصد نگهداری از محصولات گوشتی را دارید  باید یخچالی با قدرت بالا را انتخاب کنید. اگر هم قصد نگهداری از محصولات پروتئینی را دارید باید یخچال ویترینی با سرمادهی مناسب را مدنظر قرار دهید.

نوع کمپرسور یخچال و سیستم مدیریت دمای عملکرد آن نیز از جمله نکات مهم و قابل توجه در زمان انتخاب و خریداری یخچال ویترینی است. البته نوع سیستم مدیریت دمای عملکرد  یخچال ویترینی از این جهت مهم است که قدرت و عملکرد آن، دقیقاً روی میزان مصرف برق یخچال، تأثیر مستقیم می‌گذارد.

 از طرفی قیمت یخچال نیز یکی از نکات مهمی است که باید در زمان خرید به آن توجه شود و برحسب آن، یخچال مورد نظر را با توجه به ابعاد و ظرفیتی که دارد خریداری کنید.

جمع بندی

یخچال فریزر ویترینی، با تغییر شکل فروشگاه‌های مواد غذایی، رفته رفته جای یخچال‌های قدیمی را گرفته و ظاهر زیباتری به محیط‌های فروشگاهی بخشیده‌اند. امروزه در فضاهای متفاوت و برای کاربردهای متفاوت می‌توان از یخچال‌های ویترین استفاده کرد. قدرت عملکردی بیشتر، فضای در دسترس بزرگتر، طراحی زیباتر و راحتی استفاده از آن­ها، از جمله مزیت‌های یک یخچال فریزر ویترینی است.

مقالات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *