بلاگ, یخچال ویترینی

بهترین دمای یخچال صنعتی چند است؟ و چگونه دمای آن تنظیم می‌شود؟

همان‌گونه که می‌دانید در بسیاری از کسب‌وکارها ازجمله فروشگاه­ها، سوپرمارکت‌ها، رستوران‌ها، از یخچال ویترینی و دیگر یخچال‌های صنعتی به‌منظور نگهداری مواد غذایی فسادپذیر استفاده می‌شود. البته استفاده از این نوع سیستم تنها در این مراکز محدود نمی‌شود و بسیاری از مراکز درمانی و آزمایشگاهی نیز به‌منظور نگهداری از ذخایر موردنیاز و نمونه‌های بیماران خود از این دستگاه­ها بهره می‌برند. حال سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که این دستگاه‌ها می‌بایست در چه دمایی تنظیم شوند تا بتوانند مواد فسادپذیر را به مدت طولانی به‌صورت تازه و سالم نگهداری کنند؟ همچنین چگونه این دستگاه‌ها را می‌توان تنظیم کرد؟

این سؤالات و سؤالات مشابه آن، مواردی هستند که ما در این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم تا چالش‌های شما عزیزان پیش از خرید و استفاده از این نوع دستگاه­های صنعتی به‌صورت کامل برطرف گردد. لطفاً تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

درجه  هر نوع یخچال صنعتی باید چند باشد؟

همان‌گونه که می‌دانید دمای نگهداری از هر ماده غذایی با دیگر مواد فسادپذیر متفاوت است. حال اگر این ماده به‌صورت انبوه نیز نگهداری شود، افراد می‌بایست پیش از تهیه آن، محیط مناسب نگهداری آن را آماده کنند تا بتوانند از مواد به مدت طولانی  استفاده نمایند. دمای یخچال‌های صنعتی همانند یخچال ویترینی نیز باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که محصولات در دمای مناسب نگهداری شوند. چراکه اگر دمای تنظیمی بالاتر از حد مجاز باشد، باعث تخریب محصولات و دمای پایین‌تر از حد مجاز نیز باعث ایجاد خرابی در دستگاه می‌شود. از همین رو از سیستم‌هایی مانند سنسور دما و کنترلرهای دما استفاده می­کنند تا به‌صورت خودکار دمای مخزن را تنظیم و کنترل ‌کنند.

به‌طورکلی اگر بخواهیم دمای مناسب برای یخچال‌های صنعتی را مشخص کنیم باید افراد به نوع محصولات و مواد غذایی و کاربری یخچال توجه ویژه‌ای داشته باشند. در زیر به برخی از نمونه‌های انواع یخچال‌های صنعتی و دمای مناسب برای هرکدام اشاره‌شده است:

  1. یخچال‌های نگهدارنده مواد غذایی تازه: دمای مناسب برای نگهداری میوه و سبزی‌ها در یخچال صنعتی بین ۱ تا ۵ درجه سلسیوس است. برای نگهداری محصولات لبنی دمای مناسب بین ۲ تا ۴ درجه سلسیوس است.
  2. یخچال‌های نگهداری محصولات یخی: برای نگهداری محصولات یخی مانند یخ‌های خردشده و بسته‌بندی‌شده دمای مناسب بین ۱۸- تا ۱۵- درجه سلسیوس است.
  3. یخچال‌های نگهداری محصولات گوشتی: برای نگهداری گوشت و فرآورده‌های گوشتی دمای مناسب بین ۱- تا ۲ درجه سلسیوس است.
  4. یخچال‌های نگهداری نوشیدنی‌ها و آبمیوه‌ها: دمای مناسب برای نگهداری آبمیوه‌ها و نوشیدنی‌ها بین ۲ تا ۶ درجه سلسیوس است.
  5. یخچال‌های نگهداری قطعات الکترونیکی و دارویی: دمای مناسب برای نگهداری قطعات الکترونیکی و دارویی بین ۲۰ تا ۸ درجه سلسیوس است.

درهرصورت، برای بهینه‌سازی نگهداری محصولات در یخچال صنعتی، بهتر است از تجهیزاتی مانند سنسور دما و کنترلرهای دما استفاده شود که به‌صورت خودکار، دمای مخزن را تنظیم و کنترل می‌کنند. همچنین، برای نگهداری محصولات در دمای مناسب، لازم است که دمای یخچال صنعتی به‌طور دوره‌ای کنترل‌شده و تنظیم شود.

تنظیم ترموستات انواع یخچال، نظیر یخچال ویترینی چگونه است؟

تنظیم ترموستات انواع یخچال صنعتی

به‌طورکلی ترموستات در یخچال، به‌عنوان یک سنسور دما عمل می‌کند و افراد می‌توانند به کمک آن، دمای داخل یخچال را کنترل کنند. به‌طورکلی برای تنظیم ترموستات هر نوع یخچال، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا ترموستات یخچال را پیدا کنید. بیشتر ترموستات‌ها در بالای یخچال قرار دارند و با یک اهرم یا دکمه کنترل می‌شوند.
  • دکمه تنظیم دما را پیدا کنید. این دکمه معمولاً با علامت + و – بر روی ترموستات نشان داده می‌شود.
  • با استفاده از دکمه تنظیم دما، دمای مطلوب را تنظیم کنید. برای این کار به دنبال محفظه دمای دلخواه خود باشید و باتوجه‌به نوع محصولاتی که درون یخچال قرار دارند دمای مناسب را تنظیم کنید.
  • بعد از تنظیم دمای مطلوب، دکمه‌های تنظیم دما را به حالت اولیه برگردانید.
  • چندساعتی صبر کنید تا دمای داخل یخچال تنظیم‌شده و استحکام بگیرد.
  • چند ساع بعد می توانید دمای یخچال را برسی کنید. اگر دمای داخل یخچال مناسب نیست، ترموستات را دوباره تنظیم کنید.

تنظیم ترموستات در انواع یخچال صنعتی، بسته به نوع یخچال و نوع محصولاتی که درون آن نگهداری می‌شوند، متفاوت است. امروزه در اکثر این دستگاه­های صنعتی از ترموستات دیجیتال استفاده می­شود که بسیار دقیق و کاربردی است.

باتوجه‌به اینکه ترموستات‌ یخچال‌های مختلف باهم تفاوت دارند، پیشنهاد می‌شود قبل از تنظیم ترموستات، به دفترچه راهنمای یخچال خود مراجعه کرده و راهنمایی‌های لازم را مطالعه کنید. همچنین، برای بازدید دوره‌ای کنترل دمای یخچال، می‌توانید از ترمومتر دیجیتال استفاده کنید و دمای داخل یخچال را بررسی کنید.

آزمودن تنظیم ترموستات یخچال ویترینی

یکی از مهم‌ترین کارهایی که افراد می‌بایست پس از خرید و نصب یخچال ویترینی انجام دهند، تنظیم ترموستات آن است. برای این کار افراد می‌بایست مراحل زیر را اجرایی کنند.

  1. افراد باید ابتدا دمای یخچال را روی ۳ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنند.
  2. یک لیوان آب را بخش وسطی یخچال قرار دهند و اجازه دهید ۲۴ ساعت لیوان در داخل یخچال بماند.
  3. پس از گذشت 24 ساعت به کمک دماسنج دمای آب لیوان را اندازه بگیرند. درصورتی‌که دمای آن بین ۱ تا ۵ درجه سانتی‌گراد باشد یخچالی که خریداری‌شده به‌درستی کار می‌کند.

در پایان به یاد داشته باشید که:

در این مطلب، ما به‌صورت خلاصه در خصوص تنظیم دمای مناسب انواع یخچال صنعتی ازجمله یخچال ویترینی و آزمودن دمای آن با شما عزیزان صحبت کردیم. به یاد داشته باشید که طرز چیدمان مواد غذایی در یخچال باید به صورتی باشد که جریان هوا به‌خوبی در یخچال جریان داشته باشد. همچنین درصورتی‌که درب یخچال به‌صورت طولانی‌مدت باز باشد باعث اختلال در عملکرد سرمایشی آن می‌شود. از همین رو پیشنهاد می‌کنیم به‌منظور تهیه دستگاه‌های سرمایشی برای فروشگاه‌ها و هایپرمارکت‌ها که نیاز زیادی به باز و بسته شدن درب دارند، حتماً از  یخچال و فریزر فروشگاهی بدون درب استفاده نمایید.

برای بهتر شناختن یخچال ویترینی می توانید از مقاله “هرآن چه که باید از یخچال ویترینی بدایند” دیدن نمایید.

همراهان عزیز گروه صنعتی مستر سرما با پشتوانه‌ای درخشان در ارائه محصولات سرمایشی صنعتی، آماده خدمت‌رسانی به شما فروشگاه­داران و سوپرمارکت­داران است. شما همراهان عزیز می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت این شرکت، با مشاوره از کارشناسان مربوطه جهت خرید هر نوع یخچال صنعتی در ارتباط باشید. کارشناسان ما، با تجربه و تخصص بالا به‌صورت شبانه‌روز بهترین پیشنهادات و نظریات خود را در این زمینه در اختیار شما قرار خواهند داد.

مقالات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *