بلاگ, یخچال ویترینی

علائم خرابی ترموستات یخچال چیست؟

ترموستات یخچال دقیقاً به چه صورت کار می‌کند؟

در این مقاله می­خواهیم ترموستات یخچال را با یکدیگر، در مستر سرما بررسی کنیم، به جرت می‌توان گفت ترموستات یکی از مهم‌ترین قطعات هر نوع یخچال قدیمی و جدید است. کار اصلی ترموستات تنظیم درجه یخچال، دمای مناسب یخچال و فریزر، خاموش و روشن کردن موتور یخچال و مدت‌زمان اتومات یخچال است. پس‌ازاین رو مسئولیت سنگینی دارد. اگر ترموستات وجود نداشته باشد موتور یخچال یکسره می‌شود و به‌صورت کلی، دمای یخچال را نمی‌تواند تنظیم کند.

 

وقتی‌که غذای گرم و یا ماده‌ای را درون یخچال قرار می‌دهیم دمای یخچال بالا می‌رود اینجاست که ترموستات به کمپرسور یا موتور یخچال دستور روشن شدن صادر می‌کند. در اینجا موتور یخچال روشن‌شده و تا زمانی که یخچال به دمای مناسب برسد کار می‌کند.

وقتی‌که دما به حد حساب رسید، به‌صورت خودکار دستور خاموش شدن کمپرسور صادر می‌شود. با توجه به این سخن متوجه شدیم که ترموستات قطعه‌ای مکانیکی است که وظیفه قطع و وصل کردن جریان کمپرسور را به عهده دارد. تا بتواند دمای درون یخچال را در مقدار مشخصی تنظیم کرده و به‌صورت ثابت نگه دارد. در یخچال­های قدیمی، درجه ترموستات به‌صورت دستی انجام می‌شد ولی امروزه در یخچال‌های جدید، یخچال­ها دارای نمایشگر دیجیتال هستند و تنظیم دما به‌صورت دیجیتالی انجام می‌شود.

تنظیم مناسب درجه ترموستات:

به این نکته توجه داشته باشید که تنظیم مناسب ترموستات در فصل‌های مختلف و در دمای مناسب باعث ایجاد طول عمر مواد غذایی و کاهش مصرف برق می‌شود و حتی استهلاک کمپرسور را کاهش می‌دهد و باعث افزایش طول عمر آن نیز می‌شود. بهترین دما برای یخچال ۳۷ درجه فارنهایت و برای فریزر ۰ درجه فارنهایت یا بین ۵ تا ۷ درجه سانتی‌گراد برای یخچال و منفی ۱۸ تا منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد برای فریزر است.

نکته: در فواصل گرم دمای یخچال را کمی پایین‌تر از دیگر فصول قرار دهید؛ چراکه محیط بیرونی یخچال، حتی وقتی درب یخچال بسته است بر روی دمای یخچال تأثیر می‌گذارد.

سؤالات متداول خرابی ترموستات

چگونه متوجه شویم که ترموستات سوخته است؟

  • پروسه سرما سازی به‌طور کامل متوقف شود
  • دیدن یخ ضخیم به اشکال مختلف در دیوارهای انتهای یخچال
  • انجماد مواد غذایی داخل یخچال

علائم اصلی خرابی ترموستات چیست؟

  • دمای داخلی یخچال بسیار پایین یا بالا: اگر دمای داخلی یخچال بسیار پایین یا بالا باشد، ممکن است ترموستات یخچال خراب‌شده باشد.
  • عدم رسیدن یخچال به دمای مطلوب: یخچال به دمای مطلوب نرسید یا دمای داخلی آن بسیار بالا باشد.
  • خاموشی یخچال: یخچال به‌طور کامل خاموش شود.
  • روشن و خاموش شدن پیوسته یخچال: در برخی موارد، ترموستات خراب‌شده ممکن است باعث روشن و خاموش شدن پیوسته یخچال شود.
  • نامنظم کار کردن موتور: نامنظم کار کردن موتور یخچال یکی دیگر از علائم خرابی ترموستات تلقی می­شود.

آیا تعمیر ترموستات یخچال هزینه زیادی دارد؟

هزینه تعمیر ترموستات یخچال بستگی به میزان خرابی و نوع ترموستات مورد استفاده دارد. در برخی موارد، تعمیرات ساده مانند تعویض ترموستات با هزینه کمتر از 100,000 تومان قابل انجام است. اما در برخی موارد، ممکن است نیاز به تعمیرات پیچیده‌تری داشته باشید که ممکن است هزینه بیشتری را به دنبال داشته باشد. اما به‌صورت کلی پیشنهاد می‌کنیم با مشاوران مستر سرما تماس بگیرید تا هزینه دقیق‌تری نسبت به خرابی یخچال­تان را به شما اعلام کنند.

آیا ترموستات یخچال را می‌توان با ترموستات دیگری جایگزین کرد؟

بله، در برخی موارد می‌توان ترموستات یخچال را با ترموستات دیگری جایگزین کرد، اما باید به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های تولیدکننده یخچال توجه کنید. به‌طورکلی، ترموستات جایگزین باید دارای ویژگی‌های مشابه با ترموستات اصلی یخچال باشد تا به‌درستی کار کند.

اگر ترموستات یخچال خراب باشد و تعمیر نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

در این صورت یا یخچال بیش ‌از اندازه کار می‌کند و مثل فریزر همه‌چیز یخ میزند یا اصلاً سرد نمی‌کند! ترموستات یخچال وظیفه ثابت نگه‌داشتن دما روی دمای موردنظر را دارد و قطعه‌ای نیست که بتوان خرابی‌اش را نادیده گرفت.

نتیجه‌گیری:

اگر ترموستات یخچال خراب بشود، ممکن است دمای داخلی یخچال بیش‌ازحد بالا یا پایین شود که این امر باعث خرابی یخچال و ذخایر موجود در آن می­شود. حال پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از خرابی ترموستات، از باز و بسته کردن بی‌مورد و زیاد درب یخچال جلوگیری کنید، و به یاد داشته باشید یخچال را بیش‌ازاندازه پر نکنید. برای تعمیر و یا سرویس ترموستات یخچال‌های صنعتی و… می‌توانید از خدمات مستر سرما نیز استفاده کنید. در کلام آخر در مقاله علائم خرابی ترموستات یخچال، این نکته را توجه کنید که حتماً هنگام خرید یخچال در هر نوع و مدلی، حتی هنگام تعویض قطعات یخچال، بروشور توضیحات را کامل بخوانید چرا که به شدت می‌تواند در آینده به شما کمک کند.

شما عزیزان می توانید با رفتن به صفحه اصلی سایت از تمامی خدمات و محصولات شرکت مستر سرما از جمله یخچال ویترینی دیدن فرمایید.

مقالات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *