بلاگ, کندانسور

علت صداهای یخچال چیست؟

انواع صداهای یخچال را بشناسید به همراه علت بروز آن‌ها

یکی از مشکلات شایع یخچال و فریزر­های معمولی، صدای یخچال است.

صدای تق تق کردن یخچال و یا صدایی که شما را اذیت می­کند در یخچال­های نسل جدید بیشتر دیده می­شود در این مقاله با مستر سرما همراه باشید تا صدای تق تق و یا تیک تیک یخچال خود را پیدا کرده و به راحتی مشکل صدا دادن یخچال را حل کنید.

 

صداهایی که از یخچال می‌آید، ممکن است به دلیل علت‌های مختلفی باشد. در برخی موارد، این صداها طبیعی هستند و نیاز به نگرانی ندارند، اما در برخی موارد دیگر، ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل فنی باشند که نیاز به رفع آن دارد.

برخی از علل صدای یخچال شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. صدای نرمال کارکرد: صدایی که از یخچال می‌آید، ممکن است به دلیل عملکرد طبیعی آن باشد. برای مثال، صدای خنک‌کننده یا کمپرسور در حین کارکرد یخچال طبیعی است و نشان می‌دهد که یخچال به درستی کار می‌کند.
  2. صدای پوک: در برخی موارد، صدای پوک از یخچال می‌آید که ممکن است به دلیل تغییرات دمایی در داخل یخچال باشد. این صدا در حین خنک‌کردن و گرم شدن داخل یخچال به وجود می‌آید.
  3. صدای تیز: صدای تیز و بلندی که از یخچال می‌آید ممکن است به دلیل وجود مشکلات فنی در قسمت‌های داخلی یخچال باشد. ممکن است این صدا به دلیل وجود قطعات خراب یا نامنظم عمل کردن موتور باشد.
  4. صدای شلیک: در برخی موارد، صدای شلیکی که از یخچال می‌آید، به دلیل تغییرات دمایی در داخل یخچال و تغییر حجم برخی از قسمت‌های آن است.

در هر صورت، اگر صدای نامعمولی از یخچال شنیدید، بهتر است به متخصص معتبر مراجعه کنید تا دلیل آن را بررسی کند و در صورت لزوم به صورت تخصصی آن­را تعمیر کند.

چرا یخچال صدا میدهد؟

حتی اگر یخچال شما نیز یخچال برند باشد، باز هم پس از سال­ها کار کردن، امکان دارد که این یخچال به علت وجود برخی از مشکلات، صداهایی را تولید کند.  که علت این صداها می تواند خرابی فن، معیوب شدن کمپرسور،کندانسور، ایرادات جزئی در پروانه و غیره باشد در ادامه راهکارهایی برای رفع این مشکلات نیز گفته می­شود.

علت صدای فن یخچال

بر اثر برخورد ضربه و یا فرسودگی در طول مدت زمانی که از یخچال استفاده کرده­اید، این مشکل برای موتور فن به وجود می­آید.

موتور فن ممکن است که کثیف شود و یا بدون اینکه ما متوجه شده باشیم پوسیده باشد. حتی امکان دارد که شل شده و از جای خود در آمده باشد. تمامی این موارد گفته شده میتواند سبب به صدا افتادن دستگاه شود. به این نکته نیز توجه داشته باشید که در صورت خراب شدن فن یخچال، دستگاه دیگر خنک نمی­کند.

پیشنهاد ما برای شما این است که در زمان­های مشخص اقدام بازدید دوره­ای از یخچال را جدی بگیرید. موتور فن را نیز روغن کاری کنید. مستر سرما به شما پیشنهاد می‌کند که حتماً موتور فن را تعمیر کنید. چرا که پس از مدت کوتاهی مشکل جدیدی را خواهید دید.

 درگیر شدن پروانه یکی دیگر از علت صدای یخچال

این پروانه­ ها از جنس لاکی هستند و با کمی خشک شدن ممکن است به راحتی خرد شوند. دلیل دیگر خرابی پروانه موقعی است که میل شفت آسیب ببیند. شفت میله­ای است که پروانه را به چرخش در می­آورد. پس در صورت خرابی میل، آن­را تعویض کنید.

ممکن است که موتور یخچال شما شاتون زده باشد. این امر در اثر فشار زیاد کمپرسور یخچال، باعث خرابی کمپرسور می­شود. علت صدای موتور یخچال هنگام خاموش شدن می­تواند مربوط به پایه­های کمپرسور باشد. اگر پیچ پایه­های کمپرسور محکم نباشد یا به عبارت دیگر موتور در جای امن به صورت صحیح قرار نگرفته باشد، باعث ایجاد صدای موتور یخچال هنگام روشن شدن می­شود.

 تراز نبودن و صدای یخچال بعد از جابجایی

اگر که یخچال شما بعد از جابجایی یک مکان به مکان دیگر صدا می­دهد این مشکل کاملاً طبیعی است. زیاد نگران نباشید. این امر به این علت است که عدم تراز بودن یخچال باعث به وجود آمدن صدا می­شود. کافیست برای رفع این صدا پیچ پایه­های تراز را که در زیر یخچال تعبیه شده است را محکم تر ببندید.

پس حتماً تراز بودن یخچال را در نظر داشته باشید زیرا با کمی ناهموار بودن یخچال، امکان دارد به درستی کار نکند.

 علت صدای تق تق یخچال چیست؟

زمانی که کمپرسور بخواهد شروع به کار کند و رله توان این کار را نداشته باشد، از یخچال صدای تق تق شنیده می­شود.

اگر موتور یخچال بخواهد شروع به کار کند و خراب شده باشد یا به اصطلاح تخصصی همان شاتون زده باشم یخچال صدای تق تق میدهد به این صدا به شدت توجه کنید چرا که خرابی موتور می­تواند دردسر­های بیشتری برای یخچال شما به بار بیاورد.

جمع‌بندی:

جمع بندی مقاله علت صدای یخچال را برای شما در یک جدول به صورت مختصر شرح داده‌ایم.

 

انواع صدای یخچال

دلیل صدا دادن یخچال
صدای تیک تیک ·         صدای رله برد که باید رله تعویض شود.

 

·         صدای رله اورلود کمپرسور

صدای تق تق ·         خرابی موتور

 

·         ایراد در رله اورلود

صدای شرشر آب ·         عملیات یخ زدایی و دیفراست

 

·         ایراد در کارکرد یخساز

·         صدای برگشت گاز

صدای جیر جیر ·         خرابی فن اواپراتور

 

·         تجمع زیاد برفک

·         شل شدن لرزه گیرهای موتور

صدای پشت یخچال ·         ایراد در لوله های رفت و برگشت کمپرسور

 

·         معیوب بودن فن کمپرسور

·         شل بودن پیچ های کندانسور (اگر در بدنه نیست)

صدای درب یخچال ·         خرابی و پوسیدگی لولای درب

 

·         دفرمه شدن درب

صدای فن یخچال ·         معیوب شدن موتور فن اواپراتور

 

·         خرابی میل شفت فن

·         فرسودگی فن

·         شکستگی پروانه

صدای فریزر ·         برخورد پروانه با برفک های آب نشده

 

·         برخورد پروانه با یونیلت های داخل فریزر

·         خشکی پره های پروانه فن

صدای یخچال بعد از جابجایی

·          عدم تراز بودن یخچال

مقالات مرتبط:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *