بلاگ, کندانسور

همه‌چیز در مورد علل خرابی یخچال‌ها

امروزه هر کس در منزل خود یک یخچال یا حتی بیشتر دارد. یخچال جز ملزومات اصلی زندگی امروزه ما است که این مقاله در مستر سرما می­خواهید در مورد علل خرابی یخچال‌ها صحبت کند که به چه علت و یا عللی یخچال دچار مشکل می‌شود. خرابی یخچال ممکن است به دلیل تأمین برق و مشکلات در سیستم خنک‌کننده و یا نقص در قطعات مختلف یخچال رخ دهد. اگر در یخچال شما مشکلی وجود داشته باشد ممکن است به دلایل زیر باشد.

چرا یخچال ها خراب می شوند؟

۱-نقص قطعات مختلف یخچال: قطعات مختلف یخچال؛ مانند کمپرسور فن خنک‌کننده و یا سیستم خنک‌کننده و غیره، ممکن است از قبل ایرادات کوچکی داشته باشد و حال منجر به خرابی کلی یخچال شما شوند پس چک کردن کلیه قطعات توسط تعمیرکاران یخچال ضروری هست.

2-سیستم الکترونیکی یخچال: شامل تعداد زیادی قطعه الکترونیکی است که ممکن است به دلایل مختلفی مانند خرابی ولتاژ برق و حرارت بالا، رطوبت و غیره خراب شود. نقص در سیستم سرمایشی یخچال اگر نتواند مواد درون یخچال را سرد نگه دارد و موفق به جلوگیری از گرم شدن یخچال نشود یخچال پس از مدتی از کار می‌افتد.

3-نقص در سیستم گرمایشی: اگر سیستم گرمایشی به هر دلیلی موفق به جلوگیری از تشکیل یخ در داخل یخچال نشود درنتیجه یخچال از کار می‌افتد. منظور این است که داخل یخچال یخ نزند البته در مورد یخچال‌های امروزی این مورد درست است.

4-نقص در سیستم یخ‌سازی: یخچالی که یخ‌ساز آن کار نمی­کند خراب است پس دستگاه یخ‌ساز نیاز به تعمیر دارد.

5-نقص در فیلتر  یخچال و فریزر: برای رفع مشکل نیاز است که فیلتر تعویض شود، بهتر است که فیلتر داخل و هم فیلتر پشت تعویض شود.

6-نقص در دیفراست یخچال: که باعث می‌شود فریزر خوب منجمد نکند. علت منجمد نکردن فریزر می‌تواند به دلایل زیر هم باشد:

۱-ترموستات خوب عمل نمی‌کند.

۲-گاز خوب شارژ نمی­شود.

۳-لاستیک درب یخچال خراب‌شده و گرما به داخل یخچال وارد می­شود.

۴-فن یخچال خراب‌شده و عمل نمی­کند.

در این موارد باید با مراجعه به تکنسین و چک کردن موارد بالا علت منجمد نکردن فریزر را مشخص نمود.

7-نقص در فن کندانسور: این امر باعث گرم و داغ شدن بیش‌ازحد موتور یا کمپرسور یخچال و فریزر می‌شود. در مدل‌هایی که برای کندانسور فن نصب‌شده، کار فن، ایجاد جریان هوا بین لوله‌های کندانسور است تا گاز یخچال خنک شود.

اگر فن خراب باشد باعث داغ شدن زیادی گاز و موتور یخچال می‌شود. کثیفی کندانسور هم می‌تواند باعث داغ شدن یخچال شود، علت آن‌هم این است که کندانسور مانند یک رادیاتور است که گاز یخچال در درون آن جریان دارد تا با عبور گاز از این لوله‌ها گاز خنک می‌شود. اما اگر کندانسور کثیف باشد و هوا لابه‌لای لوله‌های کندانسور به­خوبی جریان نداشته باشد، کندانسور خنک نمی‌شود. پس برای رفع این مشکل باید کندانسور تمیز شود.

ادامه موارد تشخیص خرابی و علت آن‌ها در یخچال‌ها

8-نقص در آبریز یخچال: علت آن سوخته شدن شیر برقی یخچال است. در یخچال‌های جدید آبریز یا دیسپنسر وجود دارد که بیشتر مدل‌های ساید‌بای‌ساید دارای آبریز و یخ ریز هستند. برای رفع این مشکل در یخچال‌هایی که آبریز ساده است و فقط دارای مخزن پشت هستند هر موقع متوجه شدید آب نشت می‌کند ابتدا شیر زیر مخزن را بازکنید و اورینگ و واشر را تعویض کنید و دوباره مخزن را پرکنید اما در یخچال‌های ساید‌بای‌ساید خروج آهسته آب از آبریز کمی متفاوت هست که در ساید‌بای‌ساید‌ها بیشتر دارای شیلنگ ورودی آب است که آب را از شیر آب تهیه می‌کنند و دیگر نیازی به پر کردن مخزن نیست که در این مدل‌ها فیلتر تصفیه آب وجود دارد. اگر هم‌ فشار آب آبریز کم باشد احتمالاً فشار آب منزلتان کم است که باید چک کنید که فشار آب پایین نباشد.

9-نقص در سیستم نوفراست: صدای یخچال یک مشکلی است که بسیار آزاردهنده است و بی توجهی به آن می‌تواند باعث خرابی قطعات دیگر یخچال شود. این صدا معمولاً بعد از چند سال کارکرد یخچال به وجود می‌آید. علت صدای تق‌تق یخچال بیشتر مربوط به سیستم نوفراست است. در یخچال‌های امروزی که بیشتر از نوع بدون برفک هستند یخچال دارای دستگاهی است که برفک را آب می‌کند و درواقع برفک را از بدنه اپراتور یخچال‌فریزر پاک می‌کند که این فرآیند به علت گرم شدن المنت در میان حجمی از برفک ممکن است کمی صدا ایجاد ‌کند. در این مواقع این صدا چون  همیشگی و معمولاً کوتاه است، صدایی است که آزاردهنده محسوب نمی‌شود. اما اگر صدای یخچال بلند و طولانی و بیش‌ازحد باشد قطعاً دلیلی دارد.

10-نقص در لوله‌های داخل یخچال: هنگام ساخت یخچال لوله‌هایی در داخل آن تعبیه می‌شود که با تزریق فوم اطراف لوله‌ها پوشانده شده است. کیفیت بد لوله‌ها و فوم‌ها باعث می‌شود که هنگامی‌که لوله‌ها سرد و گرم می‌شوند با انقباض و انبساط لوله‌ها صداهایی به گوش برسد که آزاردهنده هست. که متأسفانه این مشکل به دلیل اینکه لوله‌ها داخل بدنه هستند در اکثر مواقع نمی‌توان این مشکل را برطرف نمود.

همچنین گاز داخل لوله‌ها و کمپرسورها که در حال گردش هست به دلیل فرسودگی لوله‌ها و یا رسوبات و یا خوردگی‌هایی که از موتور یا لوله را با خود در درون لوله حمل کرده و باعث صدا می‌شود که با یک‌بار تخلیه گاز و شستن مدار گاز و شارژ مجدد گاز آن، مشکل حل می‌شود.

11-نقص در روغن کمپرسور یخچال: گاهی اوقات در اثر جابجایی غیراصولی و یا ضربه به یخچال و یا عوامل دیگر، روغن داخل کمپرسور وارد لوله‌های کندانسور و یا اپراتور می‌شود و صدایی شبیه به قل‌قل کردن یا جوشیدن به گوش می‌رسد که در این زمان باید گاز داخل لوله‌ها و دستگاه را کامل خالی نموده و تمیز شستشو داده و روغن کمپرسور هم تعویض گردد و دوباره گاز یخچال شارژ شود.

12-نقص در ترموستات: اگر یخچال اتومات نمی‌کند یا اینکه خاموش و روشن می‌شود علت می‌تواند این باشد که لوله بلو از جای خود خارج‌شده باشد یا ترموستات تنظیم نباشد و یا سیستم دیفراست دائم در مدار است که باید تایمر یخچال را تعویض کنیم. یکی دیگر از علت‌های ترموستات نکردن خودکار یخچال می‌تواند، خراب بودن لاستیک دور درب یخچال باشد و آن یخچال شارژ گاز نیاز داشته باشد. همچنین از علائم دیگر نقص در ترموستات یخچال این است که مواد داخل یخچال منجمد شده و سرما بیش‌ازحد زیاد است که این مشکل با تعمیر ترموستات قابل ‌حل است.

جمع‌بندی:

در بالا 12 عامل مهم علت خرابی یخچال­ها را بیان کردیم که در هرکدام جداگانه راهکارهایی برای رفع آن پیشنهاد دادیم و امیدوارم راهکارهای پیشنهادشده توسط مستر سرما موردتوجه شما قرارگرفته باشد و توانسته باشیم در رفع خرابی یخچال شما نقشی بسزا داشته باشیم. اما به یاد داشته باشید که حتما قبل از انجام هر کاری اول از تکنسین و متخصص آن بپرسید، و قبل از خرید یخچال صنعتی و یا در هر نوع و یا مدل آن با کارشناسان حرفه‌ای مشاوره داشته باشید، مستر سرما به صورت رایگان در انتخاب بهتر یخچال به شما مشاوره می‌دهد.

مقالات مرتبط:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *