بلاگ, فریزر ایستاده, فریزر تاپینگ

تفاوت یخچال­های صنعتی با یخچال ­های سفارشی

مستر سرما

یخچال­ها از مهم­ترین وسایل الکتریکی هستند که امروزه در مشاغلی از جمله قنادی­ها، سوپرمارکت­ها، قصابی­ها و… برای جلوگیری از خراب شدن و فاسدشدن محصولات غذایی مورداستفاده قرار می گیرند. یخچال‌ها و فریزرها شامل بسیاری قطعات ثابت و متحرک هستند که به تعمیر و نگهداری دائم نیاز دارند. تعمیر و نگهداری این سیستم‌ها، نیازمند تخصص و مهارت زیادی است که در وب سایت رسمی مستر سرما در این مورد کاملاً شرح میدهیم. یخچال‌های صنعتی به دودسته یخچال­های شرکتی و سفارشی تقسیم می­شوند. در این مقاله علاوه بر بررسی یخچال­های شرکتی و سفارشی، کارکرد آن­ها و نشانه­های تعویض آن ها را بررسی کرده ایم.  

یخچالشرکتی چیست؟

یخچال­ها و فریزرهایی که در سوپرمارکت­ها، هایپرمارکت­ها و فروشگاه­های زنجیره­ای مشاهده می­شوند، یخچال شرکتی یا صنعتی هستند. به عبارت کلی یخچال‌­های شرکتی یا  صنعتی، تجهیزات ذخیره‌سازی سرما هستند که در محیط‌های تجاری مورداستفاده قرار می‌گیرند. یخچال‌های صنعتی، با ایجاد محیطی خنک و متعادل از فاسدشدن مواد خوراکی و غیرخوراکی  فسادپذیر، در مدت طولانی جلوگیری می‌کنند. یخچال‌های صنعتی انواع مختلفی دارند. در ادامه دررابطه‌با انواع مختلف این نوع از یخچال‌ها پرداخته‌ایم، درصورتی‌که  قصد خرید یخچال شرکتی یا صنعتی دارید،  در ادامه مقاله همراه ما باشید.

انواع یخچالهای صنعتی

یخچال­های صنعتی یک دسته‌بندی بسیار کلی دارند. این نوع از یخچال­ها بسته به نوع کسب‌وکار و موادی که قرار است داخل یخچال نگهداری شوند، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند:

  • یخچال و فریزرهای عمودی یا ایستاده:

این نوع از یخچال­های صنعتی، در انواع مختلف و با ابعاد متفاوت در بازار موجود هستند. یخچال­های عمودی یا ایستاده بر حسب نیاز مصرف‌کننده، می‌توانند تک درب، دو و یا سه درب باشند. درب این نوع از یخچال‌فریزرهای صنعتی، بر اساس نوع مصرف می‌تواند استیل و یا شیشه‌ای باشد. نوع شیشه‌ای این یخچال­ها، اغلب برای نمایش محصولات داخل آن است و نوع استیل بیشتر در آشپزخانه‌های صنعتی و یا صنایعی که به نمایش محصولات احتیاج  ندارد، مورداستفاده قرار می­گیرد. درجه سرمای موردنیاز و قدرت موتور یخچال بسته به این که خرید یخچال صنعتی در  چه صنعتی  به کار برده شود و یا  چه استفاده‌ای برای آن مدنظر باشد، متفاوت است.

  • یخچا­ل­ های فروش خودکار:

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری و تغییرات به وجود آمده در سبک زندگی بشر، بعضی از فعالیت‌ها به ماشین‌ها واگذار شده­اند. براین‌اساس، نیروی انسانی در زمینه‌های دیگری مشغول می­شود. در این صورت هم مسئله کمبود نیروی انسانی در مناطق کم‌جمعیت رفع می­شود و هم  درصد خطا به میزان حداقل خود می­رسد.  یکی از انواع این دستگاه‌های خودکار، یخچال­های فروش خودکار است. از این دستگاه،  در مراکز مختلفی مانند  بوفه‌های مدارس، آموزشگاه‌ها،  ادارات، ترمینال‌های مسافربری، فرودگاه‌ها و… استفاده می­شود. همان‌طور که اشاره شد این دستگاه­ها برای عملکرد خود نیازی به نیروی انسانی ندارند. یخچال فروش خودکار،  به‌صورت اتوماتیک، بعد از دریافت پول، کالای موردنظر را به مشتری عرضه می­کند.

  • مستر سرما

    مستر سرما

     

    کابینت‌های نمایشگر نیمه عمودی: 

کابیت­های نمایشگر نیمه­عمودی یکی دیگر از انواع یخچال‌های صنعتی هستند که در مراکز خرده‌فروشی مانند سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی، میوه فروشی‌ها، ایستگاه‌های خدمات، قصابی‌ها، بازارهای کوچک، ساندویچ فروشی‌ها و …. کاربرد دارند و به‌ صورت سلف سرویس خدمات عرضه می­کنند. این نوع از یخچال‌های صنعتی به دلیل حالت نمایشگری و ویترینی که دارند، باعث نمایش بهتر محصولات  می­شوند و همچنین به دلیل حالت نیمه عمودی که دارند،  دسترسی آسان  به محصولات را فراهم می­کنند.

  • سردخانه‌ها و یخچال­های صنعتی خیلی بزرگ:

در برخی از مکان‌ها به دلیل فضای کم و حجم زیاد محصولاتی که به  فضای سرد نیاز دارند، استفاده از سردخانه­ها و یخچال­های صنعتی خیلی بزرگ بهتر است چرا که تعداد زیاد یخچال‌ها باعث اشغال کردن فضای بیشتری می‌شوند. حجم این نوع از یخچال­های صنعتی معمولا به ‌اندازه یک اتاق است. از این نوع یخچال­ها برای نگهداری جعبه‌های مواد غذایی، گوشت، مرغ، ماهی و مورداستفاده قرار می­گیرند.

مستر سرما

مستر سرما

 

  • یخچال­های نوشیدنی:

یخچال­های نوشیدنی برای قراردادن بطری نوشیدنی­ها در کافه­ها، رستوران­ها، سالن­ها و… کاربرد دارند. در پشت این نوع از یخچال­های شرکتی یا صنعتی، خنک‌کننده‌ای وجود دارد که سرما را از طریق لوله­ها به بطری­های نوشیدنی منتقل می­کند. یخچال­های نوشیدنی عموماً به‌صورت  دو یا سه‌بخشی تولید می­شوند.

  • یخچال‌فریزرهای افقی:

این نوع از یخچال­های صنعتی، معمولاً در مکان‌هایی که فضای کوچکی دارند، بسیار کاربردی هستند. جنس درب این یخچال‌ها را باتوجه‌به موقعیت قرار­گیری آن­ها، متفاوت است. در این نوع از یخچال‌ها جنس درب در فضاهایی که در معرض دید مشتری هستند، شیشه‌ای است و در غیر این‌ صورت، درب‌ها از جنس استیل ساخته می­شوند. یخچال‌فریزرهای افقی متناسب با کاربری که دارند، مدل‌های 2 درب تا 6 درب و 4 کشو و 9 کشو در بازار وجود دارند که با فریزر تاپینگ و فریزر ایستاده هم خانواده هستند.

  • یخچال جزیره:

یکی دیگر از انواع یخچال­های صنعتی، یخچال جزیره یا خوابیده است. این نوع از یخچال­های صنعتی باتوجه‌به نوع طراحی در وسط فروشگاه قرار می­گیرند. ازاین‌رو، محصولات به‌راحتی قابل‌ملاحظه و دسترس هستند.

  • یخچال­های غیرشرکتی یا سفارشی

یکی دیگر از انواع یخچال­هایی که امروزه در کسب و کار­های مختلف مورداستفاده قرار می­گیرند، یخچال­های سفارشی یا غیر شرکتی هستند. این‌گونه از یخچال­ها بسته به نیاز مشتری و کسب‌وکاری که در آن مورداستفاده قرار می­گیرند در ابعاد و اندازه­های مختلف طراحی و ساخته می­شوند.

مزایای یخچال­های سفارشی

از جمله مهم­ترین مزایای یخچال­های سفارشی می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابعاد غیراستاندارد یا سفارشی:

مشتری می­تواند بسته به فضای مورداستفاده، یخچال موردنیاز خود را سفارش دهد. این‌گونه از یخچال­ها در ابعاد و فضاهای مختلفی قابل‌اجرا هستند.

  • تنوع مدل­های قابل‌تولید:

مدل‌های تولید شده یخچال­های سفارشی نسبت به یخچال­های صنعتی یا شرکتی بیشتر است  و می­توان برابر دکوراسیون فروشگاه، ظاهر یخچال و فریزر صنعتی را انتخاب کرد.

مقایسه یخچال­های صنعتی با یخچال­های سفارشی

  • به دلیل این که یخچال­ها در این حالت به‌صورت سفارشی ساخته می­شوند و طراحی آن­ها منحصر به یک فروشگاه خاص است، فروش مجدد آن­ها کار بسیار سختی است.
  • قیمت یخچال و فریزرهای سفارشی، معمولاً بالاتر از نمونه­های استاندارد صنعتی است چرا که متناسب با معیار و سلیقه مشتری ساخته می­شوند.
  • استاندارد خاصی برای قیمت­گذاری یخچال سفارشی وجود ندارد و قبل از ساخت نمی­توان کیفیت آن را بررسی کرد.
مستر سرما

مستر سرما

علائم نشان­دهنده زمان تعویض یخچال­های صنعتی یا سفارشی

رابطه مستقیمی بین کیفیت کار یخچال شرکتی یا  صنعتی و سفارشی باکیفیت کسب‌وکار استفاده‌کننده از آن وجود دارد. به همین برای حفظ کیفیت این یخچال­ها در بلندمدت، نیاز به نگهداری و رسیدگی متناوب  لازم و ضروری است. یخچال و فریزرهای صنعتی و سفارشی، محصولاتی بادوام بسیار بالا هستند و درصورتی‌که یک برنامه تعمیر و نگهداری منظم برایان‌ها وجود داشته باشد،  طول عمر زیادی خواهند داشت و از واردشدن ضرر و زیان جدی به کسب‌وکار جلوگیری می‌شود. هزینه­های تعمیر و نگهداری این یخچال­ها بسیار بالا است به‌گونه‌ای که در صورت بروز مشکل برای این نوع از یخچال­ها چاره­ای جز تعویض و جایگزینی آن­ها وجود ندارد. از جمله علائمی که در صورت بروز و مواجهه با آن­ها زمان تعویض این دستگاه­ها فرامی‌رسد، می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تراکم یا یخ‌زدگی بیش از حد:

درصورتی‌که یخ­زدگی یا برفک در یخچال مشاهده شود، بیانگر این است که یخچال به‌درستی کار نمی­کند. این حالت، احتمالاً با تعویض درزگیر لاستیکی یخچال درست شود؛ اما اگر برفک زیادی در داخل یخچال وجود داشته باشد، ممکن است به دلیل نگهداری ضعیف یا تنظیمات اشتباه دما باشد.

  • عیوب شدید موتور:

یکی دیگر از نشانه­های تعویض یخچال، خرابی موتور است. در حالت عادی هنگامی که دست خود را در پشت یخچال می­گیرید، به طور معمول گرما احساس می­کنید. اگر یخچال بیش از حد مقدار معمول گرما منتقل کند، یعنی دستگاه با مشکل مواجه شده است. گاهی گرمای بیش از حد یخچال­ها، به دلیل کثیف بودن کویل­ها است.

  • انقضای غیرطبیعی مواد غذایی:

یکی از نشانه­های خراب‌شدن یخچال­های صنعتی فاسدشدن و انقضای غیرطبیعی مواد غذایی است. در این صورت فرایند سردشدن مواد غذایی بیشتر از زمان معمول طول می­کشد و این به این معنا است که یخچال شرکتی توانایی تنظیم دمای موردنیاز را ندارد و انرژی غیرضروری مصرف می­کند.

  • پاسخگو نبودن دستگاه به تنظیمات دمایی:

دمای ایده­آل عملکرد این دستگاه­ها صفر درجه است درصورتی‌که دما کاهش یابد و یا بر روی اجسام درون یخچال یخ تشکیل شود، دستگاه دچار یک مشکل جدی شده است.

  • قبوض بالای برق:

این مشکل ممکن است به دلیل نقص فنی یخچال­های صنعتی و سفارشی به وجود آید. در این صورت توصیه می­شود از تعمیرکاران متخصص برای بررسی و تعمیر آن­ها کمک بگیرید.

کلام آخر

هر کسب‌وکاری که با مواد فاسدشدنی سروکار دارد، ملزم به استفاده از یخچال­های صنعتی است. قیمت انواع یخچال صنعتی بسته به کاربرد مدنظر، متفاوت است و امکان اعلام قیمت واحد برای همه آن­ها وجود ندارد. در این مقاله درباره یخچال­های صنعتی یا شرکتی و یخچال­های سفارشی صحبت کردیم و آن­ها را با هم مقایسه نمودیم اگر که محل کار و یا کسب‌وکار شما نیاز به انواع یخچال‌های سفارشی دارد می‌توانید با کارشناسان مجموعه مستر سرما برای راهنمایی بهتر و یا هرگونه خرید، در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *