بلاگ

علل قطع وصل شدن موتور یخچال

عوامل مختلف در تغییر مدت‌زمان اتومات کردن یخچال

یخچال ­ها یکی از مهم‌ترین وسیله­ها در آشپزخانه­ها هستند. یکی از مشکلات رایج یخچال‌ها، خرابی در موتور یخچال است. همان‌طور که میدانید یخچال به‌صورت ۲۴ ساعته کار می‌کنند و در این بین موتور یخچال فشار زیادی را تحمل می‌کند.

یکی از مشکلات عمده هنگام استفاده از یخچال قطع و وصل شدن موتور یخچال است. در این مقاله، مستر سرما به‌صورت کامل به بیان علت‌های اصلی این مشکلات می­پردازد.

قطع و وصل شدن موتور یخچال به حالتی گفته می‌شود که کمپرسور یا موتور، استراحت می‌کند. مدت‌زمان استراحت کمپرسور در تمامی یخچال‌ها متفاوت است که پیشنهاد می‌کنیم دفترچه راهنمای یخچال خود را بخوانید.

 اگر با علامت‌های زیر مواجه شدید یعنی کمپرسور یخچال شما و نحوه عملکرد آن دچار مشکل شده است:

  • خاموش شدن موتور یخچال به‌صورت یهویی به‌صورت کامل.
  • یکسره کار کردن کمپرسور به‌صورت متوالی
  • اتومات کردن یخچال در مدت‌های زمانی کوتاه‌تر از حد نرمال

 

نشست یا کم شدن گاز یخچال: یخچال‌های قدیمی که دارای برفک بودند این مشکل را داشتند، برفک مانع تبادل هوا در محیط یخچال شده و کم‌کم باعث گرم شدن یخچال می‌شود که جهت رفع مشکل باید یخچال را از پریز کشید و منتظر آب شدن برفک‌ها شوید.

یخچال‌های جدید بدون برفک هستند. وقتی با نشست گاز روبرو می‌شوید، دلیل آن می­تواند خرابی لاستیک درب و جابجایی یا تمیز کردن غیراصولی یخچال و صدمه واردکردن به بدنه آن باشد.

خرابی فیوز پریز برق: نوسانات برقی باعث ایجاد خرابی و نوسانات جریان برق در تمامی لوازم‌خانگی به‌ویژه یخچال که ۲۴ ساعت کار می‌کند، ‌شود جهت جلوگیری از نوسانات جریان برق مستر سرما پیشنهاد می‌کند که از محافظ برقی مناسب استفاده کنید. چراکه باعث می‌شود تا حد زیادی از کمپرسور در برابر نوسانات برقی محافظت شود اما به این نکته توجه کنید که حتماً سیم و کابل یخچال و محافظ را چک کنید. چراکه در صورت خرابی، آن‌ها می‌توانند نوسانات بیشتری را داشته باشند.

بروز مشکل دربرد یخچال: برد یخچال فرمان فعالیت تمامی قطعات یخچال را ارسال می‌کند. اگر برد یخچال شما خراب شود کل سیستم دچار مشکل می‌شود. یکی از شایع‌ترین علائم خرابی برد یخچال، روشن و خاموش شدن یخچال در عرض چند ثانیه و یا خاموشی کامل موتور یخچال است.

خرابی ترموستات یا عدم تنظیم صحیح دما در یخچال: اگر ترموستات یخچال خراب شود باعث ایجاد تفاوت زیادی در دمای کل یخچال می‌شود که به دلیل همین امر موتور یخچال برای تمدید زمان خواسته‌شده مدام خاموش و روشن می‌شود.

عوامل مهمی که می‌تواند به‌صورت کلی باعث سوختن کمپرسور موتور یخچال شود:

  • نزدیک بودن و ایجاد چسبندگی بیش‌ازحد یخچال به دیوار و عدم گردش هوا در فضای پشت یخچال.
  • نوسانات کلی جریان برق.
  • یخ‌زدگی اپراتور یخچال
  • خرابی و یا ایجاد اختلال در محافظ سیم‌پیچ موتور یخچال

قطع و وصل شدن موتور یخچال ممکن است به دلایل مختلفی باشد، ازجمله:

1- خرابی موتور: موتور یخچال ممکن است به دلیل خرابی قطع وصل شود. این خرابی ممکن است به دلیل سایر عوامل نظیر سن بالای موتور، استفاده بیش‌ازحد، عدم نگهداری و خدمات منظم و … باشد.

2- پاک نکردن فیلترها: فیلترهای هوای یخچال در صورت پر شدن با گردوخاک ممکن است باعث قطع و وصل شدن موتور شوند.

3- خرابی قطعات دیگر: قطعات دیگری ازجمله سنسورهای دما و رطوبت نیز ممکن است باعث قطع و وصل شدن موتور شوند.

برای تشخیص دقیق‌تر دلیل قطع و وصل شدن موتور یخچال، بهتر است با یک تعمیرکار مجرب تماس گرفته و مشکل را بررسی کنید.

سؤالات متداول در رابطه با علل‌ مختلف قطع و وصل شدن موتور یخچال

آیا می‌توانم موتور را خاموش‌ کنم تا آسیب نبیند؟

اگر موتور یخچال شما به‌طور مداوم قطع و وصل می‌شود، بهتر است به دلایل امنیتی و محافظتی، موتور را خاموش کرده با یک متخصص تماس بگیرید.

اما در شرایط عادی، بهتر است موتور یخچال را همیشه روشن نگه‌دارید، زیرا هنگام روشن بودن، موتور یخچال برای حفظ دمای داخلی یخچال و فریزر فعالیت می‌کند و به‌این‌ترتیب، مانع از گرم شدن غیرمجاز داخل یخچال می‌شود که می‌تواند منجر به خرابی داخلی یخچال شود.

در کل باید به دستورالعمل‌های تولیدکننده یخچال خود عمل کرده که پیشنهاد می‌کنیم برای خرید یخچال‌های مناسب به همراه پشتیبانی و ضمانت محصول، با کارشناسان مستر سرما تماس حاصل کنید.

چگونه می‌توانم از خرابی داخلی یخچال جلوگیری کنیم؟

  1. تعویض فیلتر: تعویض فیلتر هوای یخچال به‌طور منظم می‌تواند از خرابی داخلی آن جلوگیری کند. فیلترهای کثیف می‌توانند باعث مسدود شدن سیستم خنک‌کننده شوند که ممکن است باعث خرابی داخلی یخچال شوند.
  2. نصب صحیح: نصب صحیح یخچال و اتصال مناسب به برق، می‌تواند از خرابی داخلی آن جلوگیری کند. درصورتی‌که نصب یخچال صحیح نباشد، ممکن است باعث خرابی دستگاه شود.
  3. تعمیرات منظم: تعمیرات منظم و تعویض قطعات خراب، می‌تواند از خرابی داخلی یخچال جلوگیری کند. بهتر است به‌صورت دوره‌ای، یخچال خود را بررسی کنید.

نتیجه‌گیری:

در این مقاله با علت‌های مختلف روشن و خاموش شدن یا قطعی موتور یخچال آشنا شدیم، عواملی ازجمله قطعی سیم، جریان برق، عوض نکردن فیلتر آب و…. را بررسی کردیم، برای حفظ و نگهداری بهتر یخچال، به این نکات توجه کنید که غذای داغ داخل یخچال نگذارید، زمان قطعی برق، در یخچال را باز نکنید، سیم‌پیچ کندانسور یخچال را تمیز کنید و یخچال را در جای اصولی قرار دهید.

مقالات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *